STATUT Słupskiego Centrum Usług Wspólnych
Rozdział 1 Postanowienia ogólne § 1.
1. Słupskie Centrum Usług Wspólnych, zwane dalej SCUW lub Centrum jest jednostką organizacyjną Miasta Słupska, nie posiadającą osobowości prawnej i działającą w formie jednostki budżetowej w szczególności na podstawie: 1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994, poz. 1000); 2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077; z 2018 r. poz. 62, poz. 1000); 3) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395, poz. 398, poz. 650); 4) ustawy z dnia 27 listopada 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych ( Dz.U. z 2017 r. poz. 2203); 5) niniejszego statutu. 2. Centrum ma swoja siedzibę w Słupsku. Centrum działa w granicach administracyjnych Miasta Słupska. 3. Centrum używa pieczęci podłużnej z pełną nazwą, adresem siedziby oraz numerem NIP. 4. Słupskie Centrum Usług Wspólnych może używać nazwy skróconej SCUW lub Centrum.
Rozdział 2 Przedmiot i zakres działania § 2.
1. Centrum prowadzi wspólną obsługę administracyjną, finansową, rachunkową i organizacyjną przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Miasto Słupsk. 2. Do przedszkoli obsługiwanych przez Centrum należą: 1) Przedszkole Miejskie nr 1 „Zaczarowany Ogród” w Słupsku; 2) Przedszkole Miejskie nr 2 w Słupsku; 3) Przedszkole Miejskie nr 3 w Słupsku; 4) Przedszkole Miejskie nr 4 „Królestwo Skrzatów” w Słupsku; 5) Przedszkole Miejskie nr 5 w Słupsku; 6) Przedszkole Miejskie nr 6 w Słupsku; 7) Przedszkole Miejskie nr 7 w Słupsku; 8) Przedszkole Miejskie Integracyjne nr 8 w Słupsku; 9) Przedszkole Miejskie nr 9 „Akademia Uśmiechu” w Słupsku; 10) Przedszkole Miejskie nr 10 „Świat Fantazji” w Słupsku; 11) Przedszkole Miejskie nr 11 „Calineczka” w Słupsku; 12) Przedszkole Miejskie nr 12 „Niezapominajka” w Słupsku; 13) Przedszkole Miejskie nr 15 w Słupsku; 14) Przedszkole Miejskie nr 19 „Słupskiego Chłopczyka” w Słupsku; 15) Przedszkole Miejskie nr 23 „Promyczek” w Słupsku; 16) Przedszkole Miejskie nr 24 „Słupski Niedźwiadek Szczęścia” w Słupsku; 17) Przedszkole Miejskie nr 25 „Kubuś Puchatek” w Słupsku; 18) Przedszkole Miejskie nr 31 „Bajkowa Kraina” w Słupsku; 19) Przedszkole Miejskie Integracyjne nr 32 „Tęczowa Dolina” w Słupsku.
§ 3.
1. Do przedmiotu działania Centrum należy w szczególności: 1) przygotowywanie na potrzeby kierowników jednostek obsługiwanych dokumentów i informacji niezbędnych do opracowania przez nich projektów planów finansowych oraz zmiany zatwierdzonych planów finansowych, 2) prowadzenie obsługi finansowo-księgowej jednostek obsługiwanych, która obejmuje: a) prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, która obejmuje: - przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, - prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym, - okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, - wycenę aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego, - sporządzanie sprawozdań finansowych, - gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości, b) sporządzanie wymaganych przepisami sprawozdań, w tym: sprawozdań budżetowych, w zakresie operacji finansowych, c) przygotowanie danych do sporządzania sprawozdań statystycznych, m.in. Systemu Informacji Oświatowej, we współpracy z Dyrektorami poszczególnych jednostek obsługiwanych, d) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji finansowo-księgowej, płacowej i kadrowej, e) prowadzenie obsługi rachunków bankowych, f) sporządzanie zestawień i analiz ekonomicznych, g) prowadzenie ewidencji środków trwałych i rozliczanie inwentaryzacji, h) windykację należności we współpracy z pracownikiem jednostki obsługiwanej. 3) prowadzenie obsługi płac jednostek obsługiwanych, w tym w szczególności: a) naliczanie oraz organizowanie wypłat wynagrodzeń dla pracowników, b) prowadzenie rozliczeń z Urzędem Skarbowym, ZUS i innymi instytucjami. 4) prowadzenie spraw kadrowych, które obejmują: a) sporządzanie pełnej dokumentacji związanej z zawieraniem i rozwiązywaniem umów o pracę, b) kompleksowa obsługa pracowników odchodzących na emeryturę, rentę, świadczenie kompensacyjne itp., c) sporządzanie dokumentów do rejestracji i wyrejestrowania z ZUS, d) sporządzanie sprawozdań statystycznych, 5) przygotowywanie dokumentacji finansowo-księgowej do rozliczenia projektów dofinansowanych ze źródeł zewnętrznych np. ze środków UE, dotacji z budżetu państwa dla jednostek obsługiwanych. 6) obsługa Funduszu Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym w danej jednostce obsługiwanej Regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w oparciu o dokumenty przygotowane, zatwierdzone i przekazane przez Dyrektorów jednostek obsługiwanych. 2. SCUW zapewnia realizację zadań głównego księgowego dla jednostek obsługiwanych.
§ 4.
Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań statutowych SCUW współpracuje z właściwymi Wydziałami Urzędu Miejskiego w Słupsku oraz z innymi jednostkami organizacyjnymi Miasta Słupska.
Rozdział 3 Organizacja SCUW § 5.
1. SCUW kieruje i reprezentuje na zewnątrz Dyrektor. 2. Dyrektor jest zatrudniany i zwalniany przez Prezydenta Miasta Słupska. 3. Dyrektor działa w granicach pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta Słupska. 4. Funkcję pracodawcy w stosunku do pracowników sprawuje Dyrektor SCUW. 5. Dyrektor decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania posiadanych składników majątkowych przy zachowaniu wymogów przewidzianych przepisami prawa oraz w granicach określonych w pełnomocnictwie udzielonym przez Prezydenta Miasta Słupska. 6. Szczegółową strukturę organizacyjną, zakres działalności zewnętrznych komórek organizacyjnych, zasady odpowiedzialności oraz obowiązki pracowników określa Regulamin Organizacyjny ustalony przez Dyrektora w uzgodnieniu z Prezydentem Miasta Słupska. 7. Wszelkie sprawy nie zastrzeżone ustawami lub niniejszym Statutem do właściwości innych organów należą do zakresu działalności Dyrektora, który może wydawać w tym przedmiocie stosowne zarządzenia.
Rozdział 4 Nadzór nad działalnością Centrum § 6.
1. Nadzór na działalnością Centrum sprawuje Prezydent Miasta Słupska. 2. W zakresie sprawowanego nadzoru Prezydent Miasta Słupska jest w szczególności uprawniony do: 1) dokonywania kontroli działalności Centrum, 2) dokonywania oceny pracy Dyrektora, 3) dokonywania oceny prawidłowości wykorzystania środków przeznaczonych na działalność statutową.
Rozdział 5 System kontroli wewnętrznej § 7.
Kontrolę wewnętrzną w SCUW sprawują: 1) Dyrektor w zakresie ogólnym, 2) Główny Księgowy w zakresie spraw finansowych w zgodności z obowiązującym prawem.
Rozdział 6 Gospodarka finansowa § 8.
1. Majątek będący w zarządzie SCUW stanowi własność Miasta Słupska. 2. Podstawą gospodarki finansowej SCUW jest plan finansowy zatwierdzony uchwałą budżetową na rok kalendarzowy. 3. SCUW pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Miasta Słupska, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu Miasta.
§ 9.
1. Centrum gospodaruje powierzonym mu mieniem, zapewnia jego ochronę i należyte wykorzystanie. 2. Mienie, o którym mowa w ust. 1, może być wykorzystywane wyłącznie do celów związanych w wykonywaniem zadań statutowych Centrum.
§ 10.
Kontrolę nad prawidłowością rozliczeń Centrum z budżetem Miasta Słupska sprawuje Prezydent Miasta Słupska.
Rozdział 7 Postanowienia końcowe § 11.
1. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za przestrzeganie postanowień niniejszego statutu. 2. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor przedstawia Prezydentowi Miasta Słupska propozycję zmiany w statucie. 3. Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
|